Tuesday, June 28, 2011

Mama harus tabah seperti ibu Iqbal.

Malam semalam aku terbaca kisah seorang ibu yang meniti hari2 terakhir bersama anaknya... Sayu sangat... Mengalir air mata aku walaupun baru membaca tajuk dan melihat gambar utamanya sahaja... Gambar yang menceritakan segalanya... Anak kecil yang dibalut dengan kain putih bersih dan jelas terpancar sinar walaupun dia sedang menutup matanya...


Aku meneruskan dgn muka surat pertama kisah kanak2 itu.  Maaf, aku masih rasa sedih untuk mengingati kisah sedih ini. Harap kalian dapat membacanya sendiri. "Abang tunggu mak di syurga ya!"


Aku punya persamaan dengan kisah mereka. Anakku, Dhany Haiqal mengidap penyakit jantung berlubang sejak lahir. Sehingga kehari ini, aku cuba tabah untuk menerima hakikat ini. Masakan aku boleh lupa saat doktor mula menyampaikan berita kurang gembira ini kepadaku. Bayangkan aku dengan perasaan gembira mendapat anak sulung kembar setelah keguguran dua kali walaupun terpaksa berumah di NICU tiba2, direntap dengan kabar berita ini.


Aku tak mampu sekat air mata dari terus mengalir. Dalam hati, hanya Allah s.w.t sahaja yang tahu. Aku benar2 berharap semuanya hanya mimpi. Aku minta doktor melakukan pemeriksaan sekali lagi. Aku memang rasa ingin meraung sekuat hati. Ketika itu aku rasa bersalah. Aku tercari cari dimana silapku sehingga si kecilku yang menanggung penderitaan ini? Rakan2 sebilik, cuba menenangkan perasaan ini... Namun aku cuma mampu berdoa..berdoa..berdoa..


Sepanjang hari tersebut, aku menatap incubator yang menempatkan Dhany didalamnya... Aku buka cermin kecil disebelahnya, lalu ku usap tangan kecil itu... Ku pegang badannya... Ku sentuh dadanya... Terasa laju degupan jantungnya... Lalu aku menangis lagi...


"Dhany oh Dhany, anak mama...."

No comments:

Post a Comment